keskiviikko 23. marraskuuta 2016

Syömällä hyvinvoivaksi

Ruokavalio on hyvinvoinnin tärkein tekijä. Jos syöt hyvin, silloin myös voit hyvin - niin henkisesti kuin myös fyysisesti. Jokaiselle sopii omanlainen ruokavalio ja siksi kannattaakin harrastaa tämän asian suhteen paljon itsetutkiskelua ja kiinnittää huomiota siihen miten keho reagoi eri ruoka-aineisiin.

Itselläni ei ainakaan tietääkseni ole mitään allergioita ruoka-aineiden suhteen. Silti kuitenkin yhdessä vaiheessa kärsin ikävistä vatsavaivoista. Näytin välillä iltaisin siltä, että olen minä hetkenä hyvänsä lähdössä naisten klinikalle synnyttämään... Ei todellakaan kiva juttu! Toisaalta jo totuin tähän, enkä kiinnittänyt sen enempää enää huomiota turvotukseen. Kokeilin kuitenkin vuosi sitten kokonaan maidotonta ruokavaliota. Alunperin ajattelin sen olevan apuna ylikunnosta palautumiseen, sillä olen lukenut maidolla olevan tekemistä hyvin paljon pitkäaikaisten tulehdustilojen yms. kanssa.

Kun lopetin maitotuotteiden tuputtamisen loppui myös iltaiset turvotukset. Eipä tuo kyllä mikään ihme ollutkaan, sillä saatoin syödä päivässä puoli kiloa maitorahkaa ja siihen päälle vielä raejuustoa jne. Onhan maitorahkat ja muut maitotuotteet toki hyviä proteiininlähteitä. Olen huomannut kuitenkin, että maidoton ruokavalio sopii minulle parhaiten. 

Hyviä proteiinin lähteitä maidottomalle ruokavaliolle on mm. kananmunan valkuaiset, liha/kalkkuna/broileri/kala, erilaiset kasvipohjaiset rahkat (niitä on nykyään aika paljon! Kannattaa kuitenkin tsekata, kuinka paljon sokeria ne sisältävät), lisäaineettomat leikkeleet...


Maitorahkan lisäksi ennen paras ystäväni oli myös keinotekoiset makeutus- ja lisäaineet. Käytin päivittäin erittäin paljon lisäravinteita, jotka ovat täynnä makeutus- ja lisäaineita, ja niiden lisäksi vielä erilaisia kalorittomia mehukeittoja ja mehuja. Pitihän se sokeri ja herkut jollain korvata, eikö?

Olen siis tosiaan eliminoinut myös nämä kaikki lisä- ja makeutusaineet ruokavaliostani ja ruokavalioni koostuu niin pitkälle luomutuotteista kun on vain mahdollista. En käytä enää ollenkaan lisäravinteita (paitsi tietysti monivitaaminit ja kalsium näin muuten maidottomana) ja loistavasti olen pärjännyt ilmankin. Pelkästään hyvällä ruokavaliolla saa aikaan loistavia tuloksia, palautuu hyvin treeneistä ja jaksaa muutenkin touhuta.

Hiilihydraatteja syön reilusti täysjyvä tuotteiden, riisin, sekä  hedelmien ja marjojen muodossa. Rasvoja tulee hyvistä lähteistä mm. kookosöljy, pähkinät jne. Ja näiden lisäksi tietysti paljon kasviksia ja vihanneksia!

Arkena siispä toteutan maidotonta ja myös hyvin pitkälle gluteenitonta ruokavaliota. Ruokavalioni ei kuitenkaan ole aivan ehdoton, kyllä se myös sallii muutakin jos mieli tekee. Kultainen keskitie ja tasapaino kun on tärkeää ruokavalionkin kanssa! Rennosti, mutta terveellisesti :)

Minkälaisen ruokavalion sinä olet kokenut itsellesi sopivaksi?

3 kommenttia:

  1. Itsekin olen huomannut että iltaisin turvottaa ja mahassa on ilmaa. En ole vielä keksinyt mikä sen tekee, mutta pitääpäs kokeilla jättää maitotuotteet pois!

    Kiitos kivasta blogista! Tulee hyvä mieli kun lukee sinun postauksia :)

    matildamadeleine.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi voi kuulostaa niin tutulle...! :/ Ehdottomasti kannattaa edes kokeiluluontoisesti elää hetki maidottomasti, uskon kyllä että todennäköisesti huomaat eron olossa! :)

      Kiitokset kehuista, mukava kuulla että olet tykännyt blogistani :)

      Poista
  2. Hey,
    Thank you for sharing such an amazing and informative post. Really enjoyed reading it. :)

    Thank you

    Apu

    Cost Containment Management

    VastaaPoista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️