maanantai 21. marraskuuta 2016

Puhkaistu fitnesskuplani

Terveiset täältä sairastuvalta! Juuri kun kerkesin iloita siitä, miten en ole ollut hetkeen sairaana ja treenit ovat luistaneet loistavasti, niin johan minä hankin jostain itselleni inhottavan kunnon räkälenssun... No eipä siinä, nyt sairastellaan muutama päivä ja sitten taas takaisin treenien pariin entistä ehompana ;).

Muutaman päivän sairastelut eivät tunnu enää missään. Olen täysin sujut näiden päivien kanssa, jolloin on vain oman sänkynsä ja nenäliina paketin kanssa parasta kaveria. Vuosi sitten tilanne oli toisin.

Viime vuonna treenasin suoraansanottuna kuin mielipuoli. Kävin salilla oikeastaan joka päivä ja tein aerobisia aivan hulluna. Ehkä aina silloin tällöin yhtenä päivänä pakotin itseni lepäämään, vaikka nekin vähäiset lepopäivät aiheuttivat suuria omantunnon tuskia ja huonoa mieltä. Ruokavaliostani puhumattakaan... Kuihdutin itseäni hyvin vähäkalorisella ruokavaliolla, josta olin karsinut pois lähestulkoon kaikki hiilihydraatit. Energiaa päivittäin sain max. 1200 kcal. Yksikin omena tai liiat rasvaprosentit jauhelihassa tai raejuustossa oli liikaa. Iltaisin en saanut välillä unta sen takia, jos olin syönyt liian rasvaista jauhelihaa tai retkahtanut syömään sen pahamaisen omenan.

Näytin huonoa esimerkkiä muille ja tukka putkella toteutin tätä niin sanottua "terveellistä elämäntapaa" jota kaikki hehkuttivat.

Toivatko ne vatsalihakset sitä toivottua onnea? (kuva viime vuodelta)
Voin henkisesti niin huonosti. Muistan kun kerran lähdin itkien pois kuntosalilta, koska en halunnut katsoa itseäni peilistä. Sosiaalisessa mediassa näytin päälle päin kaikille terveeltä ja hyvännäköiseltä urheilijalta. Totuus niiden kaikkien kuvien takana oli kuitenkin jotain aivan muuta. Ulkonäkö paineeni olivat valtavat. Näytin omasta mielestäni läskille ja dieettiä oli kokoajan kiristettävä.

Minulla ei ollut sosiaalista elämää. En tehnyt mitään muuta, kuin vain elin pienessä surkeassa stressin täytteisessä fitnesskuplassani. Jos minua kysyttiin johonkin, jätin kaiken väliin koska en voinut syödä mitään tai en vain kertakaikkiaan jaksanut tehdä mitään älyttömän dieettini takia. Olin täysin yksin makrojeni ja väkipakolla suoritettavien treenieni kanssa.

Kuva: Google
Viime vuoden syksynä touhulleni tuli kuitenkin stoppi. Sairastutin kroppani pahaan ylikuntoon. Palautumisaika tuntui hirveältä. Yhtäkkiä kun en voinutkaan tehdä yhen yhtäkään treeniä, se todellakin otti koville. Olen nyt kuitenkin todella kiitollinen tuosta ajasta, se kasvatti ja opetti minua niin paljon. Ylikunnon aikana kävin läpi miljoonia ajatuksia ja tein totaalisen ruokavalio remontin palautumisen tueksi. Niiden kautta olen löytänyt ihan oikean tasapainon elämääni.

Nykyään olen vain ihan tavallinen Sanni. En halua, enkä enää yritä olla yhtään sen parempi kuin kukaan muukaan. Pinnallisuudella ja ylimielisyydellä kun ei elämässä pärjää. Urheilen, koska rakastan sitä ja syön terveellisesti, koska se saa oloni niin hyväksi. Minun ei enää tarvitse näyttää tai todistella kenellekkään mitään. Olen hyvä juuri näin.

Vietän aikaa läheisieni kanssa, käyn ulkona ystävien kanssa ja syön keksejä töissä jos niitä tarjolla on. En jää paitsi hauskoista jutuista ja nautin elämästäni. Ei ole maailman loppu jos joskus jää treenit välistä tai herkkupäivä venähtää vahingossa herkkuviikoksi... :D Olenhan kuitenkin ihminen, en mikään kone.

Nautitaan elämästä eikä niuhoteta turhista!

12 kommenttia:

  1. Aivan ihana että voit nykyään paremmin!!<3

    VastaaPoista
  2. Ei voi muuta sanoa kuin upeaa Sanni! Oot ihailtavan vahva naisenalku ❤️ Fitnesskupla on kamalan ahdistava paikka, jossa helposti sokeutuu muulle maailmalle. Jotenkin sinne vaan heikkona ajautuu.. Tässä postauksessa toit esille niin paljon samoja asioita, joita oon itsekin joskus kokenut. Toivottavasti tää teksti saa ihmisiä miettimään omaa suhtautumistaan fitnekseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tuhannesti Kia! <3 Niinhän se on, valitettavasti hyvin moni vaan sinnekkin joutuu :/ se siinä ikävintä onkin, kun ei tajua tai halua tajuta yhtään ulkopuolisten kommentteja asiasta ja tyrmää kaikki pois. Toivon mukaan tämä teksti saa ajatuksia aikaan, jotta kaikkien välttämättä ei tarvitsisi sinne kuplaan ajautua!

      Mukavaa loppu viikkoa sulle <3

      Poista
  3. Ihanin Sanni! Oon niin ylpee tästä sun kirjotuksesta 😙 oot ihana ja kaunotar just noin!

    VastaaPoista
  4. Todella hyvä kirjotus! On tullut seurailtua sua usean vuoden ajan ja on hienoa mun mielestä et oot löytäny elämääs nyt sen kaipaamas balanssin.. mut tottahan se on et mäkien kauttahan sitä kokemusta tulee ja oma ajatusmaailma avartuu ja oppii tuntemaan paremmin itsensä ja että mitä todella haluaa :)
    Huulipunat välillä naamaan ja korkkarit jalkaan ei oo hullumpikaan idea jos siinä ohella kans nauttii alkoholia! Kunhan on onnistunut reissu sekin ;) tsemppiä sulle kaikkeen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti! Ihan huippua, että olet noinkin kauan ollut mukana matkassa :) Ja niinhän se menee, eihän tässä elämässä muuten mitään oppisi kun mikään ei opettaisi!

      Ja näin on, ei muuta kun tanssitossut jalkaan, muutama rohkaisuryyppy alle ja jortsaamaan 😂

      Mukavaa loppu viikkoa sulle! :)

      Poista
  5. Kuulostaa ihan syömishäiriöltä. Haitko missään vaiheessa apua? Hyvä jos voit nyt paremmin :-)

    VastaaPoista
  6. Vanha postaus mutta oli pakko kommentoida!😊 oon nyt törmännyt tosi moniin samantyyppisiin blogi- ja instagrampostauksiin tästä aiheesta ja oon niin onnellinen, jos ollaan vihdoin menossa kohti OIKEASTI terveellistä elämäntapaa. Mä oon kans oiva esimerkki siitä, miten oma psyyke voi mennä ns. sekasin ja sen johdosta hormonitoiminta. 14-vuotiaasta asti (huhtikuussa 22🙈) oon taistellu syömishäiriöstä jojoilemalla painon kanssa, liikkuen kuin hullu ja syöden samalla sen 500-1500 kcal tuoden minkäänlaisia tuloksia. Ihanaa, että ihmiset alkavat (itseni lisäksi) vihdoin ymmärtämään kuinka tärkeää kokonaisvaltainen hyvinvointi on. Se on oikeasti aika jännä, miten me ajatellaan ruoan olevan vihollinen, vaikka sillähän me nimenomaan eletään!! Keho kyllä tietää ja kertoo mitä se tarvitsee💗💗

    VastaaPoista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️